Vedtægter for Flugtskydningsbanen Søgård

Vedtægter for Flugtskydningsbanen Søgård


1.0 Navn og hjemsted

1.1 Foreningens navn er Flugtskydningsbanen Søgård

1.2 Foreningens hjemsted er Aabenraa kommune


2.0 Foreningen er tilsluttet Danmarks Jægerforbund og medlem af Dansk Flugtskydningsforbund

under Dansk Skytteunion og Danmarks Idrætsforbund og er hermed underlagt disses love og

bestemmelser.


3.0 Formål og opgaver

3.1 Formålet er at samle alle jægere indenfor foreningens område og fremme deres interesser i

tilslutning til Danmarks Jagerforbunds formål, som dette er angivet i vedtægterne for Danmarks

Jægerforbund, §2.

3.2 Foreningens formål er desuden, at dyrke flugtskydning som idræt og konkurrence skydning.

3.3 Foreningen kan af politimesteren i Sydjyllands politikreds bemyndiges til at underskrive

våbenlegitimationer. Våbenlegitimationer gives på grundlag af våbenlovens bestemmelser og

efter godkendelse af medlemmet hos den lokale politimyndighed.

3.4 Foreningen skal orientere politi eller om fornødent tilbagekalde våbenlegitimationen fra et

medlem, hvis bestyrelsen skønner, at medlemmet ikke længere bør være indehaver af en

meddelt tilladelse til et våben.


4.0 Optagelse

4.1 Foreningen kan som medlemmer optage enhver uberygtet person.


5.0 Ophør

5.1 Udmeldelse af foreningen skal ske med mindst en måneds skriftligt varsel til udgangen af

december.

5.2 Foreningen kan slette et medlem, som er i restance med kontingent, efter nærmere af

bestyrelsen fastsatte regler.

5.3 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem af foreningen, der i væsentlig grad har optrådt eller

handlet til skade for foreningen.

5.4 Medlemsskabet ophør medfører ikke krav på andel i foreningen formue.


6.0 Kontingent og hæftelse

6.1 Medlemmerne betaler et af generalforsamlingen fastsat årligt kontingent.

6.2 Bestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om kontingentreduktion for husstands-, ungdoms-

og seniormedlemmer samt for ekstraordinære medlemmer og i øvrigt træffe nærmere

bestemmelse om forfaldstid mv.

6.3 Medlemmerne hæfter ikke for foreningens forpligtelser.


7.0 Ordinær generalforsamling.

7.1 Generalforsamlingen har højeste myndighed i alle foreningens anliggender.

7.2 Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i marts måned. Forslag, der ønskes optaget

på dagsordenen, skal være foreningen hænde senest 8 dage før generalforsamlingens

afholdelse.

7.3 Indkaldelse af den ordinære generalforsamling med angivelse af dagsorden skal ske via

foreningens hjemmeside, sociale medier og opslag i klubhuset med mindst 2 ugers varsel.

For at have stemmeret til generalforsamlingen skal man have været medlem i minimum 3

måneder.


7.4 Dagsordenen skal omfatte følgende punkter:

1. Valg af dirigent

2. Aflæggelse af beretning om foreningens virke siden sidste ordinære generalforsamling.

3.Fremlæggelse af det af revisorenes gennemgåede årsregnskab til godkendelse.

4. Indkomne forslag.

5. Fastsættelse af kontingent

6. Valg af bestyrelsesmedlemmer

7. Valg af suppleanter

8. Valg af to revisorer og to revisorsuppleanter

9. Eventuelt


8.0 Ekstraordinær generalforsamling

8.1 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne finder det påkrævet, eller

når mindst 2/3 af medlemmerne skriftligt over for bestyrelsen begærer dette med angivelse af

hvilke sager der ønskes behandlet. Efter at skriftlig begæring er fremsat over for bestyrelsen,

skal bestyrelsen lade afholde ekstraordinær generalforsamling senest 3 uger herefter.

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden skal ske skriftligt til

medlemmerne med mindst 1 uges varsel.


9.0 Afstemninger

9.1 Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.

9.2 Hvert medlem har 1 stemme.

9.3 Afstemninger sker skriftlig, hvis dirigenten bestemmer dette, eller hvis mindst 1/3 medlemmer

begærer skriftlig afstemning.

9.4 Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

9.5 Beslutninger vedtages ved simpel absolut stemmeflertal, medmindre andet fremgår af disse

vedtægter.

9.6 Ændringer af disse vedtægter kan alene vedtages, når mindst 2/3 af samtlige tilstedeværende

medlemmer stemmer for.


10.0 Bestyrelsen

10.1 Bestyrelsen, der vælges af og blandt medlemmerne, har den overordnede ledelse af foreningen.

10.2 Bestyrelsen består af 5 - 7 medlemmer. Skulle der ikke være muligt at vælge/finde en kasserer

blandt foreningens medlemmer, kan foreningens siddende bestyrelse indstille et

udefrakommende emne, dvs. ikke medlem, denne skal dog godkendes af generalforsamlingen.

10.3 Valgperioden er 2 år. Genvalg kan finde sted.

10.4 Bestyrelsen konstituerer sig selv.

10.5 Bestyrelsen afholder møde efter behov, når formanden eller (f.eks. 2 af 5) medlemmer af

bestyrelsen begærer det.

10.6 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

10.7 Hvert medlem af bestyrelsen har en stemme.

10.8 Beslutninger vedtages ved simpel absolut stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er

formandens- eller i dennes fravær næstformandens – stemme afgørende.


11.0 Tegningsret

11.1 Foreningen tegnes af bestyrelsen i forening eller af formanden, henholdsvis næstformanden, i

forening med andet bestyrelsesmedlem.

11.2 Meddelelse af fuldmagt til foreningens løbende dispositioner kan gives til kassereren.


12.0 Formue og regnskab

12.1 Foreningens formue skal anbringes i anerkendte pengeinstitutter eller sikre værdipapirer.

12.2 Regnskabsåret er kalenderåret.


13.0 Gennemgang af årsregnskab

13.1 De to revisorer, der vælges blandt medlemmerne, jf. punkt 7, gennemgår årsregnskabet og

anfører eventuelle bemærkninger på dette.

13.2 Revisorerne kan udføre uanmeldt beholdningseftersyn.

13.3 Medlemmer af bestyrelsen kan ikke vælges til revisor.


14.0 Sammenslutning

14.1 Generalforsamlingen kan med mindst 2/3 af samtlige tilstedeværende medlemmers stemmer

vedtage, at foreningen sammenlægges med andre lokalforeninger under Danmarks

Jægerforbund, således at foreningens aktiver og passiver overtages af den fortsættende, fælles

lokalforening.


15.0 Opløsning

15.1 Generalforsamlingen kan med mindst 3/4 af samtlige tilstedeværende medlemmers stemmer på

to på hinanden følgende generalforsamlinger, der afholdes med mindst en og højest to

måneders mellem- rum, vedtage at foreningen opløses.

15.2 Foreningens eventuelle formue skal – efter at alle forpligtelser er opfyldt – forvaltes af

Danmarks Jægerforbund i indtil fem år. Stiftes en ny lokalforening under Danmarks

Jægerforbund i foreningens område inden for femårsperioden, overføres den forvaltede formue

til den nye lokalforening. I modsat fald tilfalder formuen efter femårsperiodens udløb

Danmarks Jægerforbund, som skal anvende den til naturbevarende formål.


16.0 Ikrafttræden

16.1 Disse vedtægter, der er vedtaget på ekstraordinær generalforsamlingen den 10. april 2025,

træder i kraft pr. d.d., såfremt de er godkendt af Danmarks Jægerforbund.


Ovenstående vedtægter er godkendt af generalforsamlingen Søgård, den 10. april 2025


Godkendt af Danmarks Jægerforbund